top of page

פעילויות להורים ולילדים

להלן רשימה של פעילויות כיפיות שאני ממליץ להורים לנסות בבית.

בחרתי כמה פעילויות שבעיני יכולות גם להפגיש אותכם ההורים עם החוויה הפסיכודרמטית, וגם כאלו שיש להן איזשהו ערך מוסף רגשי עבור הילדים.

בחלק גדול מהמקרים, הורים לא מתורגלים בצורת משחק זו מפני שבמשחקים אלו אין מנצחים, אין מפסידים. המטרה מבחינת הילד היא בראש ובראשונה, להנות ביחד ולבלות זמן איכות משותף. ערך מוסף הוא אפשרות הילדים לספר לכם, ההורים, סיפור. הסיפור שאותו יספרו הוא האופן בו הם רואים את העולם. למרות שלא כל ההורים יתחברו אל המשחקים בהתחלה, אני ממליץ בכל זאת לנסות. פיתחו את הלב וגשו אל המשחקים עם הקשבה.

 

לפעילויות השונות כמה מטרות, בינהן-

לעזור לילד לתאר ולחלוק את תחושותיו בדרכים נוספות מלבד מילים.

ליצור דיאלוג רגשי בינכם ההורים ובין ילדיכם.

לפתח את דמיונו של הילד.

מלבד אלו, מחקרים רבים מראים כי למשחק וליצירה לכשעצמם כוח תרפויטי רב (לדוגמא: Ulman, 1961).

 

בחרתי בכוונה פעילויות נעימות, שלא צריך להיות תרפיסט מקצועי כדי לבצע אותן עם ילדכם. צריך רק לב רחב, רגישות ונכונות להקשיב לדברים שיש לילד לאמר. ולמרות הפשטות והכלליות, ריכזתי כמה הנחיות שאותן יש לקרוא לפני שנגשים לפעילויות הללו. דף ההנחיות.

 

כמו תמיד, אשמח מאוד לשמוע התרשמויות ומחשבות , ואתם מוזמנים לשתף את תחושותיכם בתגובות למטה. אשמח גם לשמוע הצעות חדשות לפעילויות שאותן מצאתם כמועילות.

תהנו.

הכנת מחנה- חלק א'-

מצרכים: המשחק מתקיים בתוך חדר מרוהט (חדר ביתי כמו סלון ובו שולחן, כיסאות, ספות, שטיח) – ונכונות לשנות קצת את המיקומים...

איך משחקים? מהחפצים שבבית צריך ליצור מחנה, או בית קטן.

  • תחילה על הילד לזהות את הנקודה בחדר שממנה יתחיל, זו יכולה להיות הנקודה שבה הוא מרגיש הכי בנוח וממנה מתחילים.

  • הילד מתחיל בלהזיז את הריהוט וממנו לבנות קירות וגבולות למחנה.

  • לבסוף "מרהטים" את המחנה או מכניסים לתוכו דברים שיעשו אותו נעים יותר.

לאחר מכן, שאלו את הילד האם ניתן להתארח במחנה שיצר. גלו סקרנות כאשר הוא עושה לכם "סיור" קצר בבית שלו.

דגשים – אפשר להציע, אך לא להדריך, לילד להכניס למחנה שלו חפצים נעימים בעלי ערך עבורו, כמו ספרים שאותם הוא אוהב או בובה נעימה . אם אין בנמצא אפשר גם להכניס את החפצים "בכאילו" .

האם לילד יש מספיק מקום? אילו חפצים חדשים הוא הכניס? אילו מאפיינים מיוחדים יש לבית?

לתיאור מקרה ודוגמא- לחץ כאן.

 

(בתיאור המקרה ניתן לספר את הטיפול במוישי שתחילה לא ידע איך לבנות את המחנה. התלבט, רצה שאמא תכין עבורו. חיפש לגיטימציה. היה לו קשה מאוד.

לאחר שהכין – שם המון שומרים והגנות. שני עמודים לדוגמא שאמורים לבדוק מי מגיע, להגן מפני פולשים. 

משקפיים-

מצרכים- בריסטול או נייר, צבעי פנדה, מספריים.

  • גוזרים צורות של משקפיים מבריסטול.

  • חישבו אילו סוגי משקפיים הייתם רוצים ליצור ביחד. הציעו לילד הצעות ותנו לו לספר לכם מה דעתו.

משקפיים לדוגמא: משקפיים וורודות, משקפיים שחורות, משקפיים שרואים בהם את העתיד, משקפיים שרואים בהם את העבר, משקפי לייזר.

  • צובעים את המשקפיים השונים ומתחילים לשחק.

אילו דברים אתם רואים דרך המשקפיים שלכם? והאם אפשר מידי פעם להחליף משקפיים? 

bottom of page