חג פורים מתקרב אלינו בדילוגים זריזים ובעיני זו הזדמנות נהדרת לדבר על תחפושות ומשלוחי מנות בתוך פסיכודרמה. בפסיכודרמה כל יום יכול להיות פורים, בשימוש בתחפושות, מסכות ושאר הכלים מעולם התיאטרון. למה לדבר על זה בכלל? כי במסווה של משחקי הנאה וכיף תוכלו להכיר טוב יותר את הילדים שלכם. מי לא היה רוצה לגלות איזה אדם בנו היה רוצה להיות, מה הוא מרגיש ומה רלוונטי וחשוב בעיניו?
תראו איזה יופי. פעילויות כל כך משמעותיות מתחפשות בעצמן למשחקים.
אז גם בפוסט זה אדבר על דברים שאפשר לעשות בבית, רק הפעם ההקשר יהיה פורימי במיוחד. אציע גם כמה וורסיות שונות לאותן פעילויות. כבפוסט הקודם, בחרתי בפעילויות שלא צריך להיות תרפיסט- מומחה כדי לבצע אותן, אך בכל זאת ממליץ לחזור על ההנחיות שכתבתי שם. הרגישו חופשי להציע זוויות חדשות ושינויים יצירתיים.
ארגז תחפושות –
פעילות שניתן לבצע גם עם אחים.
מצרכים: קופסא קטנה. פתקים. עט.
תחילה יוצרים ביחד רשימה של "תחפושות". אלו לא תחפושות ממשיות, אלא רק רעיונות. זירקו לרשימה כל רעיון העולה בראשכם. אפשר להכניס דמויות מוכרות ואמיתיות, דמויות בדיוניות, בעלי תפקידים וחפצים. בעצם- כל דבר. על כל פתק מציינים תחפושת. זו הזדמנות טובה להכיר את עולם המושגים של הילד, לראות אילו "דמויות" מעניינות אותו.
עורכים הגרלות- מגרילים תחפושת אחת לכל לילד ותחפושת נוספת למבוגר.
משחקים משחק, כל אחד צריך להתנהג לפי ה"תחפושת" שהגריל (או לפי הפרשנות שלו לתחפושת). מנהלים דיון על נושאים ביתיים "רגילים" (כמו יום ההולדת האחרון לבן הדוד או על הכנת שיעורי בית)- רק דרך עיני הדמות.
שוחחו. איזה דמות היה הכי כיף לגלם? איזו הכי פחות? האם היית רוצה לגלם דמות אחרת שלא נמצאת ברשימה?
גרסאות נוספות לפעילות:
ניתן לוותר על הגרלה ולבחור תחפושות.
אם משחקים עם אחים ויש ביקוש לאותה תחפושת, על הילדים לשכנע מדוע דווקא להם מגיעה התחפושת המסויימת הזו (זוכרים שאמרתי שהתוצר אינו הדבר החשוב פה? תהליך הבחירה מי יזכה בתחפושת, הוא הזדמנות מצוינת לילד להסביר לכם ולעצמו מה מושך אותו דווקא בדמות זו ולא באחרת. האם יש משהו בה שאני רוצה להיות דומה לה, או שונה ממנה, איזו תועלת דווקא אני אפיק מלגלם אותה?).
הילדים יכולים להתקבץ ל"פסל סטאטי" קבוצתי או יחידני המשקף תמונה דוממת בחיי הדמות. הציגו תנוחה אופיינית, חפצים אופיינים, שלבו קול או משפט אופייני עליו ניתן לחזור כמה פעמים. אפשר ומומלץ לצלם את הרגע במצלמה.
מסכות-
מצרכים: בריסטולים, מספריים, חוט, שדכן. צבעי פנדה.
הכינו מסכות פשוטות באמצעות בריסטולים, מספריים, חוט ושדכן. זה מאוד פשוט- ראו תמונה להמחשה.
הכינו יחד עם הילדים רשימה של כל הרגשות שהוא מכיר. השתמשו ברשימה המופיעה הסעיף "דגשים".
ציירו על המסכות סימנים המעידים על רגשות כגון דמעות, חיוך או גבות קפוצות.
חובשים את המסכה ומתנהגים את הרגש שהיא מציגה. מלבד המילים, כדאי לשים לב לאינטונציה (הנגנת המילה) ולשפת הגוף.
דגשים –
על כמה רגשות הצליח הילד לחשוב? על כמה אתם הצלחתם לחשוב? חשוב שהילד ידע לשיים את התחושות שלו.
להלן רשימה חלקית של רגשות-
שמחה, עצב, כעס, פחד, אהבה, בהלה, קנאה, גאווה, בושה, געגועים, גועל, זלזול, סקרנות, שעמום, דאגה, תקווה, שמחה לאיד, דכדוך, הפתעה.
יש גם תחושות נוספות מורכבות אף יותר: נקמנות, רצון להיות במרכז העניינים, אומניפוטנטיות (כל- יכול), חוסר אונים, קורבניות.
גרסאות נוספות :
חובשים מסכה לבנה (לא כזו שנצבעה) ומביעים באמצעות שפת הגוף בלבד רגש אחד שיצא בהגרלה. האם אחרים יצליחו לנחש איזה רגש ניסיתם להביע?
משלוח מנות פסיכודרמטי -
מצרכים: נייר. סלסילה.
פעילות זו אהובה עלי במיוחד.
מטרתה של מצוות משלוח המנות המוכרת היא הגברת האחווה והרעות בין איש לאחיו. בגרסה הפסיכודרמטית אנו מחליפים את ה"מנות" הקונקרטיות בסימבוליות. במילים אחרות: במקום ממתקים- פתקים עם ברכות. עודדו את הילד לחשוב על אדם אהוב. חישבו עם הילד אילו ברכות או מחמאות אותו אדם היה רוצה לקבל. מה חשוב לו לשמוע? מה יעשה לו הרגשה טובה? רישמו בפתקים, עיטפו והוסיפו קישוטים. מומלץ להוסיף גם כמה ממתקים אמיתיים בין לבין...
אתם מוזמנים לספר בתגובות איך היה.
עד כאן בינתיים. שיהיה חג שמח!